Thursday, December 25, 2008

Jujur dan Ikhlas..

Ade lagi ke manusia nak berpegang dengan bda ni..??jujur @ ikhlas..skang ni aku tgk nilai ni dah x de lagi dah....bnyk aspek yang kt boleh tgk dalam nilai ni...
dalam hidup harian..waktu keje...cinta..dan paling penting dalam agama kita sendiri..

Kehidupan Harian..
Setiap hari kt asyik lalui bda yang sm...ade jugak yang berlainan akan kt lalui..tp ade tak rasa jujur tu datang dalam diri..??mksd aku jujur nak tempuh semua yang trjadi dalam hari tu..ikhlas...??aku rase mmg kureng jugak..korang pk la sendiri k..

Kerja
Aku tengok skang ni bnyk yang sibuk buat keje..posting sini la...posting situ la...tapi ko bt keje ni ko jujur ke..??ko ikhlas ke...??dalam sektor kerajaan mahupun swasta skang ni aku tengok kebanyakan pekerja dah x de nilai ni...ade yang makan rasuah...ade yang berat sebelah...ade yang makan darah...bnyk lagi ni...sampai bl korang nak macam ni..??ko x jujur ko x kan ade balasan baik satu hari kelak...ko tgk la...jgn ingat ko ade kuase ko bleh bt sesuka hati je...aku ade tgk satu kes yang jadi kat cni baru2 ni..kakitangan kerajaan..base tu aku kene rahsiakan...malu gak die orang kalo aku cakap kat cni...
ade la sorang wanita gi tmpt tu...nak hantar form keje...aku ni penyibuk jugak la nak isi..dalam mase yang same wanita ni hantar gak form tu...lepas die hantar aku pulak menyusul...dlam aku x percaye..aku tgk salah sorang pekerje kat c2 siap koyak form yang wnita tu hantar tadi..aku terkejut gak la...kenape die bt cam tu...sedang kan wanita tu penat2 isi...dah la minta yang mcam2...sijil ni la...sijil tu la...pas tu dah penat2 wanita tu bt kene koyak...ape ni sume...ni ke kakitangan kerajaan..??kalo x nak submit cakap la awal2...x yah nak koyak2...mgkn la aku rs die nak cakap ngan orang atasan x bnyk orang yang isi n nak rekemen anak saudara die ke...anak die ke..biase la kan...skang ni...aku pon x tau ape nasib borang aku tu...huhuhuhuhu....
kerajaan dah bt online form fill skang ni...tp aku rs kerja2 x jujur ni mmg masih ade lagi di kalangan die orang...sape nak d salahkan..??aku x salahkan sape2 tapi salah kah jujur orang tu...x baik x jujur ngan orang...berdosa...bda ni salu jadi sume kat orang2 ade pangkat...hidup x jujur x kn senang...

Cinta..
Fuh...sy sayang awk...sy cintakan awk...ni la yang salu di ungkap bila nak jtuh cinta...bl lame2 x kan ade lagi kot...mula2 jujur ikhlas...pas 2,3 bulan mn pegi jujur...mn pegi ikhlas...bila cinta x de depan mt siap la bl dah jmp ngan yang lebih dari teman sendiri...mmg hilang jujur tu...ko jujur sangat ke..??ko pk la k...
skang ni nilai jujur dah x de aku tgk kat sape2...ko x serik ke nak bt orang macam tu..kalo jadi kat ko cam ne..??ko nak rse ko boleh try...orang penat2 jujur tp ko sia2 kan jujur die...die ikhlas kat ko tapi ko bt endah je...kalo ko rs ko x nak kat die ko cakap je la...x yah nak sorok2...ko x kesian ke ha..??kesian la dengan die..kalo x satu hari mmg jadi kat ko...ko trime la padah nye...

Agama
Jujur ni mst ade dalam diri kt....x kr kt kat mn atau buat sesuatu...ko x jujur mmg untung...tp dalam dunia nyata je tp dalam dunia kiamat ko ade untung ke..??ko dah bt dosa ko trima la balasan tu kelak...bile nak mati baru nak mintak maaf...kepala hotak ko...ingat senang ke nak mintak maaf ngan ape yang ko bt kat orang time ko hidup...lantak ko la trime azab...jangan ingat ko dah nak mati orang akan maafkan ko...ko x jujur orang kan benci...bl orng dah benci oarang x kan maafkan ko...tu la...pangkat x bawa sampai mati...ko pk la k...sampai bila ko nak bt cam ni...sampai bl ko x jujur ngan orang....lantak ko la kalo x nak brubah...

nilai jujur ikhlas ni kene ade...kalo x de ko sndri akan ssh...just aku ingatkan...jangan terlalu over nak jujur...ape yag patut kt jujurkan kt bt...yang x ptt jngan buat...

hola...salam...

No comments:

Post a Comment